Sådan forhindrer du pengestrømmeproblemer

Kort sagt, dit cash-flow er et mål for, hvad du fik, og hvad du skal få. Ud fra dette er det meget nemt at antage, at hvis den foregående figur er større end den sidste, så er alt fint.

Du skal dog også overveje, hvornår hver betaling er modtaget eller foretaget. Med andre ord er det meget godt, hvis du har tjent $ 26.000 til dine kunder og kun havde månedlige udgifter på $ 13.000, men det er ikke for trøstende, hvis de betaler for sent, og deres leverandører straks kræver betaling.

Disse typer huller er ironisk nok særligt farlige for virksomheder baseret på hurtigt voksende og rentable produkter. Hvorfor? Da du hver gang lander en ny kunde, skal du købe råvarer til at opfylde dine ordrer (for ikke at nævne at investere i nye mennesker og udstyr) før du bliver betalt.

Hvis disse kunder bliver langsomme betalere, kan deres lukrative og voksende forretning stå over for pengestrømsproblemer og mulige likvidationer.

Så hvilke skridt kan du tage for at konvertere dit cash flow?

  1. Forvent dine salg og omkostninger præcist

Advarsel er en omen, så sørg for, at dine pengestrøm fremskrivninger er korrekte, både hvad angår mængde og tid. Når man ser på sidste års salg, skal du give dig en god ide om, hvad du skal gøre i år (medmindre du selvfølgelig ikke har vundet eller mistet store kunder i mellemtiden).

Derefter beregne omkostningerne ved fremstilling af dine varer og tjenester, da dette vil hjælpe dig med at tilpasse din fremskrivning, hvis der pludselig er nye væsentlige ordrer.

Samtidig skal du ikke glemme at nævne alle dine faste omkostninger – omkostningerne ved at betjene dine faciliteter og betale medarbejdere, herunder lønninger, husleje, forretningsgebyrer, regninger og selvfølgelig skattelettelser. Se på den gyldne formel for at forudsige kontantstrøm i små virksomheder.

  1. Sammenlign dine forudsigelser med virkeligheden

Dine forudsigelser vil dog være ubrugelige, hvis du ikke konstant sammenligner dem med virkeligheden for at finde ud af, om du har modtaget dine numre korrekt.

Hvis du gør dette månedligt, kan du oprette dine numre, så du kan forudsige, hvor mange penge du får en uge, en måned eller endda et år ned.

  1. Forbered mere end en pengestrøm prognose

En god måde at beskytte dig mod eventuelle ubehagelige overraskelser er at forberede tre forskellige prognoser: det bedste scenario, det værste scenario og mellemmuligheden.

For at producere disse tal skal du se, hvordan dit marked udvikler sig; at overveje problemerne med sæsonbestemt kontantstrøm; At overveje, hvorvidt nye konkurrenter kan udgøre en trussel og overveje, om dine eksisterende kunder er helt tilfredse eller overvejer andre leverandører.

  1. Sørg for at du er realistisk

Vær ikke fristet til at antage, at alt vil være fint; en urealistisk optimistisk prognose vil hurtigt føre til problemer.

Sørg for, at du ikke justerer datoerne på denne måde og sørg for, at tallene ser godt ud. Hvis linjen har problemer, vil du lære om dem nu, så du kan blødgøre dem.

Men hvilke skridt kan du tage for at klare det pengestrømme, der synes at være marginalt?

  1. Oplad dine kunder hurtigt

Jo hurtigere du fakturerer, jo hurtigere modtager du en betaling. Nogle virksomheder mener, at fakturering er en kedelig opgave – at gøre noget først efter afslutningen af ​​indkomstskabende aktiviteter.

Selv om det er vigtigt at fortsætte med at vokse, betyder vækst ikke, om dit pengestrømme fejler og du forlader markedet. Indstil en vis tid for fakturering og udfør alle nødvendige oplysninger på forhånd.

  1. Sørg for, at dine kunder kan betale

Forsøg at foreslå forskellige betalingsmetoder, fordi ikke alle kunder foretrækker bankoverførsel. Kontanter, checks, debetkort og kreditkort samt online og offline pengeoverførselstjenester er nyttige muligheder og kan føre til meget hurtigere betaling.

  1. Overvej rabatter på forudbetaling

Nogle kunder kan betale meget hurtigere, hvis de kan spare nogle penge. Selvom du sandsynligvis tilbyder standardbetingelser om 30 dage, kan du indtaste en ekstra reservation, såsom en 5% rabat på betaling i ugen.

  1. Gennemfør en stærk kreditstyringspolitik

På den anden side er du ikke bange for at tage drastiske foranstaltninger med permanente tredjepartsbetalere, der kan ødelægge din virksomhed. Ved omhyggeligt at overvåge ubetalte fakturaer kan du identificere problematiske kunder.

Dette er især vigtigt, da forsinket betaling kan blive manglende betaling. Jo flere kundefordringer er udestående, desto mindre sandsynligt vil de gøre dem til kontanter.